Sportágválasztó Magazin

Hasznos tanácsok kánikula idejére

Egészségválasztó | 2018. június 18. | Egészségválasztó |  275 | |

EgészségKánikulaTippek, trükkök

Hasznos tanácsok kánikula idejére

A kánikula bárkinek okozhat egészségügyi panaszokat, rosszulléteket, de figyelmetlenségünk akár tragédiát is okozhat.

Vannak különösen veszélyeztetett csoportok. Ilyenek például a csecsemők és a kisgyermekek, a 65 évnél idősebbek, vagy a szívbetegségben és magas vérnyomás betegségben szenvedők. Nagyon fontos, hogy ők panaszaikkal azonnal forduljanak orvoshoz.

Utazási, közlekedési tanácsok

Kánikulában is közlekedni kell, de nem mindegy, hogy hogyan. A hirtelen jött meleg érezteti hatását a közlekedésben is. Gyakran érezzük, hogy kicsit fáradtabbak vagyunk, sokan nem számolnak azzal – főleg az idősek –, hogy a nagy meleg még az egészséges szervezetet is megviseli, nemhogy a fáradtat, kimerültet. Az emberek a hétvége jó idejét kihasználva autóba ülnek, és a városokon kívül, túrázni, ill. strandolni indulnak.

  • A fúvott gumiabronccsal rendelkező járművek (gépjárművek, kerékpár) esetében a járművezetők a nyári időszakban, a nagy meleg miatt gyakrabban ellenőrizzék járműveik kerekének légnyomását.
  • Ha hosszabb útra indulunk, a gépkocsiban utazók részére vigyünk – ha lehet hűtőtáskában – megfelelő mennyiségű folyadékot.
  • A szeszesital fogyasztása a nyári melegben még súlyosabban rontja a vezetési képességet.
  • A nagy kánikula a járművezetők szervezetét is nagyon megterheli, a reflexek tompulnak, a vezetők még türelmetlenebbek, indulatosabbak.
  • A nyári időszakban meglévő jó útviszonyok ellenére is mindenhol tartsuk be az adott útra megengedett legnagyobb haladási sebességet!
  • Ha hosszabb utat kell megtenni, érdemes két-háromóránként vagy szükség szerint pihenőt tervezni és tartani.

Öltözködési tanácsok

Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordj a forró napokon! A nagy melegben – átmenetileg – felejtsd el a szűk topokat, nadrágokat, szoknyákat. Hordj inkább laza, könnyű lenvászonból készült felsőrészeket, bőszárú nadrágokat, szellős blúzokat!

  • Idősek se viseljenek ilyenkor sötét színű, fekete ruhát, fejkendőt!
  • Mezítláb cipőben járni kényelmes, de a lábad gyorsan megizzadhat. Tegyél a cipődbe frottírból készült talpbetétet!
  • Aki hajlamos a verejtékezésre, az viseljen nagy keretű napszemüveget (még ha nem is divatos!), amelynek kerete nem tapad szorosan az arcához.

Tanácsok kisgyermekes családok részére

  • Csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk! A babák különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót is tartalmazó citromos teával a szoptatás után!
  • Sose hagyjunk gyermeket zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban, még árnyékban sem, mert pár perc alatt is 50-60°C-ra tud felmelegedni az autó belseje, és a benne lévők hősokkot kapnak.

Általános tudnivalók

  • Kánikulai napokon a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat – ha teheted – töltsd otthon, viszonylag hűvösben, besötétített szobában!
  • Nagy melegben zuhanyozz langyos vagy hideg vízzel akár többször is! Használj mentolos törlőkendőt arcod, karjaid felfrissítésére!
  • Forró nyári napokon az idősebbek ne a legmelegebb órákra időzítsék a piaci bevásárlást!
  • Lehetőleg éjjel szellőztessünk!
  • Sose hagyj gyermekeket, állatokat (például kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban!
  • Ne hagyj az autóban napsütésnek kitett helyen hajtógázzal működő sprayt és gázgyújtót, mert ezek tüzet okozhatnak! Korlátozd a szabad levegőn tartózkodást a kora reggeli (6–10 óráig) és az esti órákra (18–22 óráig)! Árnyékos helyen próbálj pihenni napközben! Ha túl sokáig tartózkodtál a szabadban, próbálj legalább 1-2 órát légkondicionált környezetben eltölteni, míg a szervezeted lehűl, és ismét visszatérhetsz a kánikulába.
  • Csökkentsd a fizikai munkavégzést! Ne ilyenkor végezd a nagytakarítást, ablakmosást! Csak az esti órákban kezdd el a befőzést, azt is állandó szellőztetés mellett!
  • A hajzuhataggal rendelkezők fonják varkocsba a hajukat, vagy kreáljanak kontyot belőle. Így nem fog beizzadni, s a hát is szellőzhet.
  • Fagyizáskor lehetőleg a gyümölcsfagyikat válaszd (pl. citrom). Fanyar, savanykás ízük kellemesen hűsítő hatású, nem is szólva az egészségügyi előnyökről.

Orvosi tanácsok

Testünk normális körülmények között az izzadás által hűl le, de nagyon nagy hőségben elveszítheti ezt a képességét. Ilyenkor gyorsan emelkedik a test hőmérséklete, ami hőgutát okozhat. Ez igen komoly állapot, károsíthatja az agyat és más szerveket, esetenként akár halálos kimenetelű is lehet.

A hőguta tünetei: vörös, forró és száraz bőr, szapora pulzus, lüktető fejfájás, szédülés, émelygés, zavartság vagy tudatvesztés. Ha valakinél a fentieket tapasztaljuk, hívjuk a mentőket. Addig is, míg megérkezik a segítség, fontos a beteg lehűtése. Vigyük árnyékba, permetezzünk rá hideg vizet, vagy mossuk le hideg vízzel, esetleg hideg vizes kádba ültessük. Ha a levegő páratartalma nem túl magas, a beteget nedves lepedőbe is csavarhatjuk, miközben legyezzük.

Tanácsok a hőguta megelőzésére

  • A nap égető erejétől széleskarimájú kalappal, napszemüveggel és napkrémmel védd magad! Fényvédő krémmel naponta többször is kend be a bőrödet.
  • Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot a forró napokon, azaz a szokásosnál egy literrel többet.

Étkezési tanácsok

  • Kánikulában számolnunk kell azzal, hogy az izzadsággal és párolgással leadott folyadékveszteség jelentősen megnő. Nem sza­bad figyelmen kívül hagyni, hogy a fokozott folyadékveszteség mel­lett fokozott sóveszteség is jelentkezik. Verejtékezéssel átlagosan 0,15-0,20 százalékos sótartalom-veszteséggel számolhatunk.
  • Ebben az esetben jelentős szerepet töltenek be a megfelelő ásványianyag-tartalommal rendelkező folyadékok, hiszen nemcsak a nátriumtartalmat kell pótolni, hanem a káliumot, magnéziumot és kalciumot is.
  • Ne fogyassz olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint vagy alkoholt tartalmaz – ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől!
  • Étrended legyen pároláson alapuló, zöldségfélékben és gyümölcsökben gazdag (kerüld a „magyarosan” fűszeres nehéz húsételeket!).
  • A forró napokon még most is kedvenc a behűtött görögdinnye, amely jól oltja a szomjat is, hisz’ 85-90 százalékban vízből áll.
  • Fogyassz főétkezésként is salátaféléket. Emésztésük nem veszi igénybe túlságosan a szervezetedet, ezenkívül tartalmazzák az immunrendszer erősítéséhez szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat.

Tanácsok strandoláshoz

  • A kánikula a vízparton, illetve a vízben viselhető el leginkább, azonban ez felelőtlen és meggondolatlan viselkedéssel veszélyessé is válhat.
  • Ne fürödj közvetlenül étkezés után, teli gyomorral!
  • Szeszesital, vagy egyéb bódító hatású szer által befolyásolt állapotban tartózkodj a fürdőzéstől!
  • Napozás után zuhanyozással, vagy más módon hűtsd le magad, felhevült testtel soha ne menj a vízbe!
  • Szív- és érrendszeri, légző-, továbbá mozgásszervi betegségben szenvedők soha ne fürödjenek egyedül!
  • Ha nem tudsz úszni, mély vízben ne használj felfújható fürdőeszközt (gumicsónak, gumimatrac), azon lehetőleg ne aludj el!

2018. június 18.EgészségKánikulaTippek, trükkök

Kapcsolódó