Sportágválasztó Magazin

Programozott vitaminhiány

Egészségválasztó | 2018. június 7. | Egészségválasztó |  113 | |

DiétaEgészségTáplálkozásVitamin

Programozott vitaminhiány

A vitaminokat szervezetünk nem, illetve nem elegendő mennyiségben tudja előállítani, ezért folyamatosan pótolni kell. A vitaminszükséglet függ a nemtől, a kortól, a végzett tevékenységtől és a szokásoktól.

Az érvényben lévő előírások szerint minden vitaminkészítményre rá kell írni, hogy a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás mellett nincs szükség táplálékkiegészítőkre. Ez igaz, de tényleg benne van ma is ugyanannyi vitamin és ásványi anyag a táplálékban, mint mondjuk 50 éve?

Jó ha szem előtt tartjuk azt is, hogy hiába veszünk friss, akár bioalapanyagot, ha elkészítéskor nem vigyázunk arra, hogy a vitaminok ne veszítsenek értékükből.

Diéta = programozott vitaminhiány

A diétázók köztudottan kevesebb vitaminhoz, mikrotápanyaghoz jutnak. A fogyókúrázók, vagy akik „jobban odafigyelnek” és kevesebbet esznek, netán nem vacsoráznak vagy reggeliznek, nemcsak kalóriából visznek be kevesebbet, de ezzel együtt természetszerűleg mikrotápanyagokból is.

Az így kialakuló mikrotápanyag-hiány aztán legyengíti az immunrendszert, csökkenti a teljesítőképességet, valamint érzelmi labilitást és depressziót is okozhat (mivel az idegek sem jutnak elegendő mikrotápanyaghoz).

A diétázó nők még fokozottabb veszélynek vannak kitéve, gyakrabban szenvednek fájdalmaktól és hangulatingadozástól a menstruáció előtt, köszönhetően a kevesebb magnéziumnak és B6 vitaminnak.

A fogyókúrázók nehezebben esnek teherbe, de ha mégis egy drasztikus diéta közben következik be a terhesség, úgy a hiányt már nem lehet elég gyorsan kiegyenlíteni és magzatfejlődési rendellenességek alakulhatnak ki.

Ha valaki diéta mellett még sportol is, szintén fokozott veszélynek van kitéve, mert a mozgás szabadgyökök képződésével jár együtt. Ha nem áll rendelkezésre elegendő antioxidáns a szabadgyökök lekötéséhez, akkor a szabadgyökök károsíthatják az izomsejteket és a sejtmembránokat.

Ezért soha ne kezdjünk diétába, fogyókúrába szakember segítsége nélkül, és anélkül, hogy biztosítanánk a személyes igényünknek megfelelő mikrotápanyagok és jó minőségű fehérjék bevitelét!

2018. június 7.DiétaEgészségTáplálkozásVitamin

Kapcsolódó