Sportágválasztó Magazin

A munka hőse, avagy a túledzés veszélyei

2018. augusztus 28. | Sportágválasztó |  201 | |

MozgásEgészségSport

A munka hőse, avagy a túledzés veszélyei

Ha rendszeresen sportolsz, akkor veled is biztosan előfordult már, hogy elkapott a gépszíj, és egyszerűen nem tudtál leállni, szinte mániákusan hajszoltad az eredményeket. A szorgalom dicséretes, nélküle nem jutnál ötről a hatra – a túledzés viszont többet árt, mint használ. Eddz okosan: sokszor pont a jól megtervezett pihenéstől leszel eredményesebb!

A sport tulajdonképpen nem más, mint egyfajta stressz, hiszen erőfeszítéssel jár – folyamatos stresszben élni viszont nyilván nem lehet. A regeneráció az edzés fontos része, mert a pihenéstől válnak újra maximálisan működőképessé az izmok és az ízületek. Sok esetben valójában a pihenőidődben fejlődsz.

Azt persze egyáltalán nem könnyű megállapítani, hogy éppen a teljesítőképességed határán mozogsz, ami fontos a fejlődéshez, hiszen ehhez sokszor pont a határaidon kell túllépned – vagy pedig túltoltad, és az ellenkező hatást váltod ki a szervezetedből. Ezért jó, ha edzővel dolgozol, aki az aktuális erőnlétedhez és céljaidhoz passzoló edzéstervvel segít elkerülni az ilyen helyzeteket. Vagy, ha már belecsúsztál a túledzésbe, akkor tanácsot ad, hogyan lendülj át rajta, és hogyan kerüld el legközelebb. Az edző arról is gondoskodik, hogy pontosan a megfelelő napokon és időszakokban pihenj. A pihenés persze aktív pihenés is lehet, például stretching. Ha hajlamos vagy a túlkapásokra, akkor akár egy egyszeri tanácsadás is aranyat érhet az edzőnél, vagy esetleg egy sportorvosnál!

Ha úgy érzed, nálad enyhébb esetről van szó, és jó az önismereted is, akkor önmagad analizálásához figyeld meg, hogy a következő tünetek közül hány jelentkezik az életedben. Ha többet is tapasztalsz, akkor érdemes pár napot kihagynod, de legalábbis kicsit visszavenni a tempóból. Ha pedig túl sok igaz rád, akkor tényleg irány a sportorvos!

  • A megszokottnál magasabb a szívfrekvenciád.
  • Túl fájdalmas izomlázad van, ami nagyon lassan vagy nem múlik el, vagy pedig izomgörcsöktől szenvedsz.
  • Sajognak az ízületeid.
  • Gyakran szúr az oldalad.
  • Állandóan fáradt vagy, és nincs kedved semmihez, még a sportoláshoz sem.
  • Megváltozott az étvágyad: vagy túl sokat habzsolsz, vagy túl keveset eszel.
  • Gyakran kapsz el fertőzéseket, például állandóan megfázol.
  • Csökken a szexuális étvágyad.
  • Romlik a teljesítményed – az edzőteremben, futópályán, uszodában stb. és azon kívül is.
  • Nem bírsz kikecmeregni az ágyból, vagy épp alig alszol.
  • Elhanyagolod a barátaidat, a családodat és esetleg a munkádat is, mert minden gondolatod az edzés körül forog.
  • Túlpörög az agyad, nem tudsz lazítani, mert mindig foglalkoztat valami.

A túlzásba vitt edzés nem játék: nagyon könnyen vezethet sérüléshez és kényszerpihenőhöz – ami ugyancsak a céljaid ellen hat. Ezért jobb félni, mint megijedni: a legjobb folyamatosan figyelni magadat, és a tüneteket időben felismerni.

Fotók: pexels

2018. augusztus 28.MozgásEgészségSport