Sportágválasztó Magazin

Ezért ne blicceld el a nyújtást!

2018. szeptember 6. | Sportágválasztó |  352 | |

MozgásEgészségSportTévhitek

Ezért ne blicceld el a nyújtást!

Sokszor nagy a kísértés, hogy az edzést letudva rögtön hazafelé vedd az irányt, nyugodt lelkiismerettel kihagyva a nyújtást egy pár perces előnyért. Mondván: az úgysem erősít, és a teljesítményed sem lesz jobb tőle. Eláruljuk, hogy aki ezt mondta neked, az tévedett. De szerencsére most itt a remek alkalom, hogy kiokosodj nyújtásügyben.

Nincs esélye a sérülésnek és az erős izomláznak

A nyújtás olyan, mint egy bukósisak: védi a megfeszült, esetleg túlfeszített izmot a sérüléstől, és őrzi annak rugalmasságát. Persze önmagában az izmok megfeszülése nem gond, sőt: ez a sportolás lényege, ettől fejlődsz. Edzés után viszont ugyanezek az izmok nagy erőkkel igyekeznek visszatérni az eredeti állapotukba, vagyis „ösztönösen” próbálnak ellazulni – ami nyújtás nélkül nehezükre esik. Legyél kedves az izmaiddal, ha már ilyen szépen végigbírták az edzést, és segíts nekik ebben a természetes ellazulási folyamatban! Apropó, kedvesség: nyújtás közben sose juss el odáig, hogy fájdalmat okozol magadnak, helyette csak egy kellemes feszülésérzés a cél.

Regenerálódás testnek és léleknek

A nyújtás lassú, koncentrált mozgás, ami odafigyelést igényel. Ez a fajta nyugodt fókuszálás pedig egyúttal kisimítja a lelkedet is: lecsillapítja a benned háborgó negatív érzéseket és a stresszt. Főleg, ha egyúttal a légzésre is odafigyelsz. Ne tartsd vissza, nagy levegőket vegyél, szép lassan, és csak addig nyújtsd az izmot, amíg nem akadályoz a mozdulat a légzésben. Ha jól csinálod, akkor kicsit hasonlítani fog az egész egy meditációhoz, ami lelassít, és segít ráhangolódni az edzés után következő más jellegű tevékenységeidre.

Gyorsabb fejlődés és jobb eredmények

Bár sokan azt gondolják, hogy az intenzív mozgás közben épül csak az izom, és fejlődik az erőnlét, a valóság az, hogy a nyújtás ehhez igen sokat hozzá tud tenni. Hatására nő a mozgástartományod, és akár a teljesítményed is. Hogy miért? Mert az ízületeid rugalmasabban tudnak mozogni, így aztán jobban is terhelhetőek. Végül, de nem utolsósorban: jó hír, hogy ha nem egyenletesen terhelted edzés közben a testedet, akkor a nyújtás segítségével kiegyenlítheted az aránytalanságokat.

Fotó: pexels

2018. szeptember 6.MozgásEgészségSportTévhitek

Kapcsolódó